[OneFiveElevenZeroFour]
♥Thank you Allah for every single things♥
-elinAnuar-
<3

Current skincare routine

Dalam awal bulan lepas, aku ada purchase beberapa skincare product sebab alang-alang suami berjauhan masa intern 2 bulan ni, nak fokus dekat skin. Selama ni aku tak pernah ada skincare routine dan aku pernah macam-macam produk dan mesti akan pakai separuh jalan je then akan bagi je sesiapa hahaha. So inilaa skincare yang aku pakai dalam tempoh sebulan ni, banyak tak banyak? HAHAH


Cleanser: alluskin
Oil cleanser: simple
Micellar water: garnier pink (use w/ facial cotton)
Toner:  holika aloe(use w/ facial cotton), klairs (dab dab), somebymi yuja(use w/ facial cotton)
Essence: cosrx snail, kayman 
Serum: somebymi Yuja, zarzou vitc 
Moisturizer: apiue
Emulsion: holika aloe 
Moist cream: holika
Moisturizer gel: Somebymi yuja
Sunblock: biore milk(kuning)
Dark spot treatment: nano white
Night mask/ Sleeping mask: somebymi yuja


SKINCARE ROUTINE:

Subuh
-cleanser: alluskin
-toner: holika aloe
-essence: cosrx snail
-serum: zarzou (baru add after a month)
-moisturiser: apiue
-sunblock: biore milk

Zohor
-micellar water/ wet tissue
-toner: klairs
-emulsion
-moist cream
-sunblok

Asr
-Oil cleanser
-cleanser
-essence cosrx snail/kayman(baru add)
- nanowhite dark spot

Isyak
-toner: somebymi/holika
-essence: kayman(baru add)
-serum: somebymi
-brightening gel
-night mask


MY REVIEW:

Alluskin Cleanser: Okay je. Takde buih bila pakai. Lepas guna kulit akan rasa lembut.
Simple Oil Cleanser: Okay je juga. Boleh keep using.
Micellar water: Memang guna yang ni dari 2017. So boleh keep using hehe
Toner: Holika holika best guna boleh repeat order sebab haritu guna trial set je. Klairs pun okay best guna tapi kalau somebymi kulit rasa kesat and sometimes rasa panas maybe sebab vit c so I will not repurchase.
Essence: Yang corsx tu boleh repeat, best guna.. rasa lembut je muka. Kayman punya actually beli lama dah pakai sebelum ni takde effect apa apa so stop skrg just nak habiskan je sebab tknk bazir hahaha
Serum: Somebymi punya serum kalau kulit aku mmg kena guna moisturizer sebab dia boleh buat kulit kering. Awal-awal dulu aku sengaja je skip apieu punya moisturiser just guna dia punya je tapi kulit jadi menggelupas. So rasanya dah taknak repurchase. Kalau zarzou pun yang lama punya, saja pakai balik. Haritu masa pakai dulu dulu kulit jadi kering juga so stop. Skrg guna balik sebab nak habiskan lagipun aku rasa boleh guna sekarang sebab aku dah pakai produk yang kurangkan irritates.
Moisturiser: apieu tu memang buat kulit soft je. Sedap pakai sebab ringan. Tak greasy langsung. Yg holika punya pun best. Semua ni buat muka I Nampak shine yng sihat centuu. Yang yuja punya I tak suka
Sunblok dan dark spot tu mmg guna yg tu dah 2 thn. Night mask pula biasa je.

KESIMPULAN:

Taknak dah repurchase somebymi yuja. Kalau nak beli maybe serum je kot tu pun tak rasa nak beli sangat. Untuk cleanser rasanya nak tambah simple punya or any gentle cleanser untuk pakai masa pagi nak jimat alluskin sebab alluskin mahal sikit. Toner pun nak try pakai simple lepas holika habis. Somebymi punya toner dah habis. Essence stick dengan corsyx snail dulu. Serum nak try tiam b3 sebab orang kata kalau tk sesuai vitc punya serum yg ni pun best for brightening. Moisturiser stick dengan apieu, holika akan repurchase jika perlu. Sunblock nanti nak try yang korea punya jenama sebab ada yg lagi murah hahaha. Night mask nak ganti dengar drcos. Sorryla harini aku malas sikit nak tulis hahaha

Price lists +my rates
1.       Alluskin cleanser: Rm49/100ml (4/5)
2.       Simple Oil cleanser: Rm35.9/125ml (4/5)
3.       Garnier Micellar water: (4/5)
4.       Cosrx Snail Essence: Rm49.90/100ml (4.5/5)
5.       Kayman Rossa Glow treatment essence: Rm 89 (2/5)
6.       Zarzou Serum: Rm49(old price)/30ml (3/5)
7.       Apieu 18 Moisture cream (normal & dry skin): Rm21.60/85ml (4.5/5)
8.       Dear Klairs Supple Preparation Facial Toner Miniature: Rm14.90/30ml (4/5)
9.       Somebymi Yuja Trial Set (Kuning): Rm49.90 (3/5)
       Include toner 30ml, serum 10ml, moisturizer gel 25ml, sleeping mask 20g
10.   Holika Aloevera: Rm50 (4/5)
             Include toner 50ml, emulsion 50ml, moist cream 20ml


Actually, product Holika ni aku tak rancang pun nak beli dan tak pernah kenal pun. Tapi haritu kulit aku kering gila sebab pakai bedak sejuk jadi aku terus lah ke guardian cari apa apa untuk tenangkan kulit aku. Masa tu semua skincare aku beli tengah shipping lagi. Lebih kurang 5 hari lepas aku guna Holika ni baru lah barang-barang aku sampai. Kiranya aku dah guna holika ni lebih awal lah dari produk yang lain. Masa tu aku suruh kakrin pilih hadolabo ke holika then kakrin yang pilih holika so aku beli je ikut kakrin. Alhamdulillah my skin getting better after 3 days pakai; kulit dah tak menggelupas dan merah dah. 

Aku pakai bedak sejuk tu sekejap je bukannya semalaman pun tapi masa mula2 apply pun aku dah rasa muka aku macam merenyam pedih centu. Aku buat relax je lah ingatkan biasa je tapi bila aku tanya laki aku dia kata dia takde pun rasa macam aku. Then before tidur, aku basuh muka aku. Bila aku bangun esoknya, kulit muka aku rasa kasar, gatal, pedih pluss merah merah. Seluruh muka especially dekat bahagian pipi. Rasa nak nangis weh. Tu yang terus cari any product yang claim boleh bagi calmness and moist tu. 1st day pakai holika, muka pedih maybe sebab kulit aku luka dan holika sebenarnya tak bagi guna kalau muka tgh irritates tapi ada aku kisah? aku pakai laa sambil berdoa. Nasib baik muka makin okay. hehe